Ο μετασχηματισμός της φορολογικής διοίκησης, που προωθεί η ΑΑΔΕ, φέρνει σημαντικές αλλαγές στις σχέσεις των φορολογουμένων με την Εφορία. Η νέα οργάνωση καταργεί σταδιακά τις παραδοσιακές ΔΟΥ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δημιουργεί νέα φορολογικά κέντρα και μεταφέρει αρμοδιότητες σε νέες υπηρεσίες εξυπηρέτησης, στοχεύοντας στην εξ αποστάσεως διεκπεραίωση όλων των συναλλαγών μέσω διαδικτύου. Σε περιπτώσεις που απαιτείται φυσική παρουσία, οι φορολογούμενοι θα κλείνουν ραντεβού και θα εξυπηρετούνται αποκλειστικά από εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Πλέον, οι φορολογούμενοι της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εντάσσονται στο Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ). Η έναρξη λειτουργίας του ΚΕΦΟΔΕ στη Θεσσαλονίκη είναι προγραμματισμένη για τον Νοέμβριο, ενώ όσοι επιθυμούν να διεκπεραιώσουν υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος ή ΦΠΑ, θα απευθύνονται μόνο στο ΚΕΦΟΔΕ της αντίστοιχης περιοχής. Υποθέσεις ακινήτων θα διεκπεραιώνονται από τα νέα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ), με ένα κέντρο σε κάθε μεγάλη πόλη. Οπότε, η απάντηση στο ερώτημα «σε ποια Εφορία ανήκετε;» για τους φορολογούμενους της Αττικής είναι πλέον «στο ΚΕΦΟΔΕ», ενώ το ίδιο θα ισχύσει σύντομα και για τους φορολογούμενους της Θεσσαλονίκης.
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, σημείωσε ότι το νέο μοντέλο στοχεύει στην ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών, επιτρέποντας πιο αποτελεσματική διαχείριση των ανθρώπινων πόρων και βελτίωση των υπηρεσιών προς τους φορολογούμενους. Αυτό, όπως τόνισε, αναμένεται να μειώσει το διοικητικό κόστος, επιστρέφοντας το όφελος αυτό στους πολίτες.
Οι πρώην ΔΟΥ είτε καταργήθηκαν είτε μετεξελίχθηκαν σε Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης (ΥΦΕ).
Νέες Υπερεφορίες
Η νέα δομή περιλαμβάνει εξειδικευμένες υπηρεσίες που οι φορολογούμενοι θα επισκέπτονται ανάλογα με την υπόθεσή τους:
- ΚΕΦΟΔΕ: Ασχολείται με θέματα φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, ειδικών φορολογιών, μητρώου, και διατάξεων για τα βιβλία και στοιχεία. Οι φορολογούμενοι εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά μέσω του ΚΕΦΟΔΕ της Αττικής ή της Θεσσαλονίκης, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα myAADE και την εφαρμογή για κινητές συσκευές myAADEapp.
- ΚΕΦΟΚ: Τα δύο Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου (ένα σε Αθήνα και ένα σε Θεσσαλονίκη) είναι υπεύθυνα για τη φορολογία μεταβιβάσεων περιουσιακών στοιχείων και τη φορολογία ακίνητης περιουσίας. Οι φορολογούμενοι εξυπηρετούνται και σε αυτή την περίπτωση ψηφιακά, μέσω της πύλης myAADE ή της εφαρμογής για κινητά.
- ΚΕΒΕΙΣ: Στα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης μεταφέρονται οι υπηρεσίες είσπραξης, όπως το δικαστικό τμήμα και τα έσοδα των ΔΟΥ που καταργούνται. Αυτές οι υπηρεσίες εξυπηρετούν όσους έχουν οφειλές ή ζητούν επιστροφές και συμψηφισμούς φόρων.
- ΥΦΕ: Στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης παρέχονται υπηρεσίες παραλαβής κλειδαρίθμου, απόκτησης ΑΦΜ με αυτοπρόσωπη παρουσία, εξυπηρέτησης για χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ και δηλώσεων ακινησίας οχημάτων. Παρέχονται επίσης υπηρεσίες υποβολής αιτημάτων στην πλατφόρμα «Τα αιτήματά μου», μετά από ταυτοποίηση και έγγραφη συναίνεση του φορολογουμένου.
Εξυπηρέτηση και Πρόσβαση στις Νέες Υπηρεσίες
Η καθημερινή εξυπηρέτηση για τους πολίτες πραγματοποιείται:
- Διαδικτυακά μέσω myAADE: Όλοι οι φορολογούμενοι μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πύλη myAADE ή την εφαρμογή myAADEapp για να υποβάλλουν αιτήματα, να προγραμματίζουν ραντεβού και να ολοκληρώνουν συναλλαγές.
- Τηλεφωνικά: Στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ (+30 213 1621000), με λειτουργία από Δευτέρα έως Παρασκευή από 08.00 έως 15.00.
Τα υφιστάμενα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΓΕΦ), που ανήκαν στις πρώην ΔΟΥ, μετεξελίσσονται πλέον σε Γραφεία Φορολογικής Εξυπηρέτησης, με δυνατότητα για επιπλέον γραφεία σε δήμους της Αττικής, όπως Ζωγράφου, Κρωπία, Φιλοθέη και Ψυχικό. Στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης η εξυπηρέτηση γίνεται μέσω:
- Ραντεβού: Τα ραντεβού προγραμματίζονται ψηφιακά μέσω της εφαρμογής «Τα Ραντεβού μου» στην πλατφόρμα myAADE ή στην εφαρμογή myAADEapp.
- Φυσική Παρουσία: Παρέχεται δυνατότητα εξυπηρέτησης με αυτοπρόσωπη παρουσία, όταν είναι απαραίτητο.