Ο τέως πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, παρουσίασε ένα στρατηγικό σχέδιο 12 σημείων για την αναμόρφωση του ελληνικού σιδηρόδρομου, χαρακτηρίζοντάς το ως «μονόδρομο» για την αποκατάσταση και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.
Αφορμή για την ανάγκη ριζικών αλλαγών αποτέλεσαν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, οι καταστροφές από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias στη Θεσσαλία, οι αναφορές του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, καθώς και οι πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού.
Τα 12 βήματα για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου
- Ενεργοποίηση της νέας εταιρείας “Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι ΑΕ” με συγκρότηση Διοικητικού Συμβουλίου και πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου μέσω διακρατικής συμφωνίας.
- Ανάληψη των εργασιών αποκατάστασης του δικτύου από την “Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι ΑΕ”, αντί του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, για καλύτερο συντονισμό και ποιότητα εκτέλεσης.
- Δημιουργία θέσης Αναπληρωτή Υπουργού ή Υφυπουργού αποκλειστικά για τον σιδηρόδρομο και τα μέσα σταθερής τροχιάς.
- Σύσταση Ομάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού & Συντονισμού (Task Force) υπό την άμεση εποπτεία του πρωθυπουργού, με αποστολή την αυστηρή επίβλεψη της ανάταξης του σιδηρόδρομου.
- Τροποποίηση του νόμου 4412 περί δημοσίων συμβάσεων, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων.
- Προτεραιότητα στον κεντρικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με στόχο την ολοκλήρωση των έργων έως το πρώτο τρίμηνο του 2027, συμπεριλαμβανομένων των κάθετων αξόνων Λάρισας-Βόλου και Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας.
- Προσωρινή διακοπή ή μείωση δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, για να επιταχυνθούν οι εργασίες αποκατάστασης. Τα εμπορευματικά δρομολόγια να συνεχιστούν με προσαρμογή ωραρίων.
- Επίσπευση της αποκατάστασης των Αυτόματων Σιδηροδρομικών Ισόπεδων Διαβάσεων της Βόρειας Ελλάδας, που αποτελούν εστίες συχνών ατυχημάτων.
- Αποκατάσταση και αναβάθμιση του άξονα Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης έως το τέλος του 2028, με διασύνδεση κρίσιμων υποδομών, όπως λιμάνια και βιομηχανικές περιοχές.
- Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού, με οικονομικά κίνητρα για την προσέλκυση νέων εργαζομένων στον κλάδο.
- Ενεργοποίηση της συμφωνίας με τους Γερμανικούς Σιδηρόδρομους (DB) για εκπαίδευση προσωπικού, αποστολή Ελλήνων μηχανοδηγών στη Γερμανία και χρήση προηγμένων προσομοιωτών εκπαίδευσης.
- Προμήθεια καταγραφικών συρμών για έλεγχο σιδηροτροχιών, υποδομής και ηλεκτροδότησης του δικτύου.
«Το σχέδιο είναι μονόδρομος»
Ο κ. Γραμματίδης τονίζει πως η πλήρης υλοποίηση του σχεδίου, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ECTS και GSMR, αποτελεί προϋπόθεση για έναν ασφαλή και σύγχρονο ελληνικό σιδηρόδρομο.
«Είναι πέραν από σαφές ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Η υιοθέτηση και υλοποίηση του “Οδικού Χάρτη” είναι η μόνη λύση για να κλείσει το συλλογικό τραύμα και να περάσει η χώρα σε μια νέα εποχή στον τομέα των μεταφορών», καταλήγει.