ΕΦΕΤ για την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή: Η 15η Μαρτίου ημέρα ευαισθητοποίησης και προώθησης της καταναλωτικής προστασίας

Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Μαρτίου, επικεντρώνεται στα δικαιώματα των καταναλωτών, με στόχο την ευαισθητοποίηση και την προώθηση της καταναλωτικής προστασίας. Η ημέρα αυτή θεσπίστηκε το 1983 από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, σε μνήμη της ομιλίας του Προέδρου των ΗΠΑ Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, ο οποίος το 1962 καθιέρωσε τα πρώτα βασικά δικαιώματα των καταναλωτών.

Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας, ο ΕΦΕΤ (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων) υπενθυμίζει τα οκτώ θεμελιώδη δικαιώματα των καταναλωτών, τα οποία προστατεύονται και από την εθνική νομοθεσία σε πολλές χώρες. Αυτά περιλαμβάνουν το δικαίωμα σε καθαρό νερό και υγιεινή, ασφάλεια, πληροφόρηση, επιλογή, εκπροσώπηση, αποζημίωση, εκπαίδευση και ένα υγιεινό περιβάλλον.

Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή πραγματοποιείται σε μια ιδιαίτερη διεθνή συγκυρία, με την ανθρωπότητα να αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις, όπως η ενεργειακή και κλιματική κρίση, τα ακραία καιρικά φαινόμενα, η περιβαλλοντική ρύπανση και η απώλεια βιοποικιλότητας. Αυτές οι κρίσεις απειλούν το μέλλον του πλανήτη και την ανθρώπινη υγεία, καθιστώντας την ανάγκη για βιώσιμους τρόπους ζωής ακόμα πιο επιτακτική.

«Λόγω αυτών των ανησυχητικών εξελίξεων, πιθανότατα θα χρειαστεί να προχωρήσουμε σε θεμελιώδεις αλλαγές στον τρόπο ζωής μας, από τη διατροφή μας έως τη μετακίνησή μας και τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, προκειμένου ο πλανήτης να παραμείνει βιώσιμος και ταυτόχρονα να ικανοποιούνται οι ανάγκες μας ως καταναλωτές», αναφέρει ο ΕΦΕΤ.

Ειδικά φέτος, το κάλεσμα για μετάβαση σε βιώσιμους τρόπους ζωής εστιάζει στην προστασία των θεμελιωδών αναγκών των καταναλωτών, όπως είναι η πρόσβαση σε βασικά αγαθά όπως τρόφιμα, ενέργεια και υγειονομική περίθαλψη. Επισημαίνεται ότι η διαθεσιμότητα υγιεινών επιλογών για όλους και η προστασία των ευάλωτων καταναλωτών είναι κρίσιμη.

Ο ΕΦΕΤ έχει σημαντικό ρόλο στην προστασία της υγείας των καταναλωτών και στη διασφάλιση της ποιότητας των τροφίμων μέσω της διεξαγωγής τακτικών και έκτακτων ελέγχων. Συμμετέχει ενεργά και σε διεθνή επιστημονικά δίκτυα, όπως η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), προκειμένου να διασφαλίσει την έγκαιρη ενημέρωση και αντίδραση σε διατροφικά προβλήματα.

Στο πλαίσιο των δράσεών του, ο ΕΦΕΤ προωθεί την εκστρατεία Safe2Eat για την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών γύρω από την ασφάλεια των τροφίμων και τις σωστές διατροφικές συνήθειες. Το 2025, θα συνεχίσει τη διεξαγωγή ελέγχων τροφίμων και τη συμμετοχή σε ενημερωτικές καμπάνιες, εστιάζοντας στα αλλεργιογόνα, τη διατροφική επισήμανση και τη σωστή διαχείριση των τροφίμων.

Ο ΕΦΕΤ ενθαρρύνει τους καταναλωτές να υποβάλλουν καταγγελίες για οποιαδήποτε προβλήματα εντοπίζουν στα τρόφιμα, είτε μέσω του αριθμού 11717 είτε στην ιστοσελίδα του φορέα, για να διασφαλιστεί άμεση αντίδραση και δράση.

Exit mobile version