Στην αμερικανική οικονομία, το κλίμα φαίνεται να έχει αρχίσει να αλλάζει, με τους καταναλωτές να περιορίζουν τις δαπάνες τους και να εκφράζουν ανησυχία για το μέλλον. Οι ακυρώσεις εκδρομών, η μείωση εξόδων για δείπνα και πάρτι και η πτώση των πωλήσεων δείχνουν μια πιο επιφυλακτική στάση από τους Αμερικανούς καταναλωτές, παρά τον πληθωρισμό που παραμένει κάτω από το 3%. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να φαίνεται υπερβολικό, αλλά η αιτία φαίνεται να κρύβεται στην ψυχολογία της οικονομίας, όπως καταγράφει η Wall Street Journal.

Η ανασφάλεια στην αγορά φαίνεται να επηρεάζει καθημερινά τους πολίτες. Για παράδειγμα, ο Νταν Άρμστρονγκ, ένας φύλακας μερικής απασχόλησης στη Μασαχουσέτη, δήλωσε ότι άρχισε να ανησυχεί όταν οι συζητήσεις για μαζικές απολύσεις και υψηλότερες τιμές κυριάρχησαν στις συζητήσεις με φίλους και συναδέλφους του. Για να εξοικονομήσει χρήματα, ακύρωσε μια εκδρομή της κόρης του στην Ισπανία και περιορίστηκε στην αγορά νέων ρούχων και την παραγγελία φαγητού, πράγματα που έκανε συχνά στο παρελθόν. Ο Άρμστρονγκ ανέφερε ότι τα πράγματα φαίνονται όλο και πιο ζοφερά για το μέλλον, και «μειώνουμε σχεδόν τα πάντα».

Η ψυχολογία της οικονομίας είναι σαφής: όταν οι καταναλωτές φοβούνται για το μέλλον, αρχίζουν να περιορίζουν τις δαπάνες τους, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την οικονομία. Η μείωση της κατανάλωσης πλήττει την εσωτερική αγορά, και αυτό φρενάρει τους αναμενόμενους ρυθμούς ανάπτυξης. Παρά τη ζοφερή ατμόσφαιρα, οι οικονομολόγοι με πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις εξακολουθούν να προβλέπουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης για την αμερικανική οικονομία, έστω και αν η κατάσταση παραμένει ασταθής.

Το καταναλωτικό κλίμα, όπως καταγράφεται από τον δείκτη του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, δείχνει μια πτώση της καταναλωτικής διάθεσης, ακόμα και ανάμεσα στους Ρεπουμπλικανούς, οι οποίοι, παρά τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες, πιστεύουν ότι οι πολιτικές του προέδρου Τραμπ θα ωφελήσουν τη χώρα μακροπρόθεσμα.

Στην πράξη, οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες τους στα «ωραία και τα μεγάλα», όπως τα ταξίδια και οι ανακαινίσεις, και εστιάζουν στις βασικές ανάγκες, κάτι που φαίνεται και από τις μειώσεις στις πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων και ανακαινίσεων κατοικίας, όπως ανέφερε η Bank of America. Οι επιχειρήσεις, από την Alpha Bank μέχρι τη Delta Air Lines, έχουν ήδη αρχίσει να αντιλαμβάνονται την επιβράδυνση της καταναλωτικής ζήτησης, με αρκετούς CEO, όπως του Walmart, να αναφέρουν ότι «τα χρήματα τελειώνουν πριν τελειώσει ο μήνας», καταδεικνύοντας τη δυσκολία των Αμερικανών να τα βγάλουν πέρα με τον προϋπολογισμό τους.

Αυτό το κλίμα ανασφάλειας, η μείωση των δαπανών και η υποτονική εμπιστοσύνη στους καταναλωτές δημιουργούν αβεβαιότητα για την οικονομία, κάτι που, σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, μπορεί να καταλήξει να γίνει αυτοεκπληρούμενη προφητεία.