Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη υπογράφηκε χθες η σύμβαση για την κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), σε μια εκδήλωση που ο ίδιος χαρακτήρισε ως «σημαντική ημέρα για το νησί και την κυβέρνηση».
Ο κ. Μητσοτάκης, ανοίγοντας την ομιλία του, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την υλοποίηση μιας δέσμευσης που, όπως είπε, είχε αναλάβει προσωπικά. Πρόκειται για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, το οποίο, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, θα καλύπτει τελικά το σύνολο της βόρειας ακτογραμμής, από την Κίσαμο έως τη Σητεία, με τις απαραίτητες μελέτες για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία να ξεκινούν άμεσα.
Όπως ανέφερε, η υλοποίηση του έργου είναι ιδιαίτερα σύνθετη και τεχνικά απαιτητική, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα επόμενα πέντε χρόνια. Παράλληλα, ζήτησε τη συνεργασία των τοπικών φορέων για να αντιμετωπιστούν γρήγορα τα πιθανά εμπόδια και να τηρηθούν τόσο το χρονοδιάγραμμα όσο και ο προϋπολογισμός.
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε τη σημασία του έργου για το σύνολο της Κρήτης, καλώντας τις τοπικές κοινωνίες να υπερβούν τοπικιστικές αντιλήψεις και να αντιληφθούν τη συνολική αξία του ΒΟΑΚ. Για τα τμήματα Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος, που βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή, δήλωσε πως προβλέπεται να ολοκληρωθούν έως το 2027.
Έμφαση δόθηκε και στα ζητήματα οδικής ασφάλειας, με τον πρωθυπουργό να κάνει λόγο για την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων στον υφιστάμενο άξονα, ώστε να μειωθεί ο «φόρος αίματος» που χαρακτηρίζεται ως παρανοϊκός. Οι επεμβάσεις αυτές, όπως είπε, θα έχουν αντίστοιχα χαρακτηριστικά με όσα έγιναν στην Παλαιά Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου.
Επεκτείνοντας την τοποθέτησή του σε ζητήματα ευρύτερης αναπτυξιακής πολιτικής, ο πρωθυπουργός μίλησε για την πρόοδο μεγάλων έργων υποδομής στην Κρήτη, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και η ενίσχυση των αρδευτικών δικτύων. Παράλληλα, εξήγγειλε τη δημιουργία σύγχρονων φοιτητικών εστιών σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο, που θα καλύψουν τις στεγαστικές ανάγκες περίπου 5.000 φοιτητών.
Κλείνοντας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με αφορμή και τη σημερινή Ημέρα της Ευρώπης, έκανε αναφορά στην πορεία της χώρας από το 2015 μέχρι σήμερα, λέγοντας πως η Ελλάδα έχει εξελιχθεί σε παράδειγμα ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης και ότι η βελτίωση των οικονομικών θα επιστρέφει στους πολίτες.
Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο Χρίστος Δήμας σημείωσε πως το έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ εκτείνεται σε μήκος 157 χλμ. και περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες, 89 γέφυρες, 89 κάτω και 12 άνω διαβάσεις, καθώς και 18 cut & cover.
Ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος αναφέρθηκε στη σημασία του έργου για το νησί, τονίζοντας ότι είναι η πρώτη φορά που κατασκευάζεται στην Ελλάδα αυτοκινητόδρομος τέτοιας έκτασης ως ενιαίο έργο και υπογράμμισε τις δυσκολίες που συνεπάγεται αυτή η πρωτοτυπία.
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, απευθύνοντας χαιρετισμό, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή παρέμβαση που έχει γίνει ποτέ στο νησί και η οποία θα μεταμορφώσει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Κρήτης.
Τέλος, ο πρόεδρος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας, μίλησε για το ξεκίνημα μιας απαιτητικής πορείας και στάθηκε στη σημασία της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων, με πρωταγωνιστές τους ίδιους τους κατοίκους του νησιού.