Σε συνεχόμενες 24ωρες απεργιακές κινητοποιήσεις προχωρούν από την 1η Ιουλίου οι ιδιοκτήτες συνεργείων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών σε όλη την επικράτεια, εκφράζοντας την έντονη αντίδρασή τους στην υποχρεωτική ενεργοποίηση του νέου ψηφιακού πελατολογίου της ΑΑΔΕ.
Το νέο σύστημα απαιτεί την ηλεκτρονική καταγραφή κάθε εισόδου οχήματος και των σχετικών τεχνικών εργασιών, ακόμη και όταν πρόκειται για πρόχειρες ή επιτόπιες παρεμβάσεις, μέσω ειδικής πλατφόρμας που τίθεται σε λειτουργία από την ίδια ημέρα εφαρμογής. Η υποχρέωση αφορά όλα τα συνεργεία, ανεξάρτητα από τον όγκο εργασιών ή την τεχνολογική τους υποδομή.
Οι επαγγελματίες του κλάδου κάνουν λόγο για ανεφάρμοστο μέτρο, σημειώνοντας ότι τα μικρά, οικογενειακά συνεργεία δεν διαθέτουν ούτε επαρκές προσωπικό ούτε την τεχνολογική κατάρτιση για την άμεση προσαρμογή σε τέτοιες απαιτήσεις. Επιπλέον, καταγγέλλουν την παντελή έλλειψη μεταβατικής περιόδου και καθοδήγησης από τις αρμόδιες αρχές.
Παρέμβαση του ΕΒΕΑ
Την έντονη ανησυχία του για την εφαρμογή του μέτρου εκφράζει και ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Μπρατάκος. Σε επιστολή του προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, και τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, ζητεί:
- εύλογη παράταση της εφαρμογής του «Ψηφιακού Πελατολογίου»,
- άμεσες αποσαφηνίσεις για ανοιχτά τεχνικά και νομικά ζητήματα,
- και διασφάλιση της συμβατότητας με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR).
Ο κ. Μπρατάκος αναγνωρίζει ότι η ψηφιακή μετάβαση αποτελεί πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου και σημειώνει τη σημαντική πρόοδο μέσω των υπηρεσιών Gov.gr και Taxisnet. Ωστόσο, υπογραμμίζει πως τέτοιες μεταρρυθμίσεις χρειάζονται:
- πλήρη τεχνική ωριμότητα των ψηφιακών συστημάτων,
- επαρκή επιμόρφωση των επιχειρήσεων και
- συμμόρφωση με τους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Όσον αφορά ειδικά το ψηφιακό πελατολόγιο, επισημαίνει πως υπάρχει κίνδυνος παραβίασης του GDPR, λόγω:
- συλλογής υπερβολικών ή μη απαραίτητων προσωπικών δεδομένων,
- απουσίας σαφώς προσδιορισμένου έννομου σκοπού,
- και ανεπαρκών μέτρων ασφάλειας στα συστήματα των επιχειρήσεων.
Αδιευκρίνιστα ζητήματα στα ψηφιακά παραστατικά
Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ αναφέρεται και στα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης, όπου εντοπίζονται:
- ασάφειες στις διαδικασίες ακύρωσης μέσω των παρόχων ΥΠΑΗΕΣ,
- προβλήματα στη χρήση δωροεπιταγών και
- έλλειψη κατευθύνσεων για τη διαχείριση πολλαπλών παραστατικών ανά είσοδο.
Ο ίδιος τονίζει πως παρά την παράταση δύο μηνών που δόθηκε, η καθυστέρηση στην παροχή οδηγιών και η διαρκής τροποποίηση των τεχνικών προδιαγραφών έχουν περιορίσει ουσιαστικά το χρονικό περιθώριο προετοιμασίας.