Η Ελλάδα παραπέμπεται εκ νέου στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη συμμόρφωσης με τη νομοθεσία που αφορά την υιοθέτηση κρίσιμων τεχνολογιών για την ασφάλεια στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας.
Η νέα παραπομπή σχετίζεται με την απουσία εφαρμογής διαδικασιών προσέγγισης με πλοήγηση βάσει επιδόσεων στους αερολιμένες (PBN), ενώ έχει προηγηθεί από το 2024 προηγούμενη παραπομπή και καταδίκη της χώρας για αντίστοιχο ζήτημα στις ζεύξεις δεδομένων.
Η ευρωβουλεύτρια και αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Έλενα Κουντουρά, χαρακτήρισε την εξέλιξη εξαιρετικά αρνητική, επισημαίνοντας ότι «είναι άλλη μια απόδειξη της ανεπάρκειας της ελληνικής κυβέρνησης στον τομέα των αερομεταφορών αλλά και της ανευθυνότητας σε σχέση με την απαιτούμενη ενίσχυση της ασφάλειας του πτητικού έργου».
Σε προηγούμενη ερώτησή της, η Κουντουρά είχε λάβει απάντηση από την Κομισιόν σχετικά με τις διαδικασίες που κινήθηκαν μετά την καταδικαστική απόφαση του 2024 για τη μη εφαρμογή του Κανονισμού 29/2009, που αφορά τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων και τις ασφαλείς επικοινωνίες στις μονάδες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Η Επιτροπή είχε επίσης ενημερώσει ότι είχε ήδη ξεκινήσει διαδικασία επί παραβάσει για τις διαδικασίες PBN στους ελληνικούς αερολιμένες – υπόθεση που τώρα οδήγησε στην παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο. Παράλληλα, είχε κινηθεί και τρίτη διαδικασία επί παραβάσει για τη μη εφαρμογή της απαιτούμενης τεχνολογίας αναγνώρισης αεροσκαφών, με την Κομισιόν να αποστέλλει στις 11 Δεκεμβρίου αιτιολογημένη γνώμη προς την ελληνική κυβέρνηση για τη μη συμμόρφωση με τον Κανονισμό 373/2017, που αφορά τις κοινές απαιτήσεις για τους παρόχους υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
Τον Οκτώβριο του 2025 η Κουντουρά επανήλθε με δύο νέες ερωτήσεις για τη συνεχή παραβίαση των υποχρεώσεων της Ελλάδας σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων και για την ανάγκη άμεσου εκσυγχρονισμού των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
Ζήτησε από την Κομισιόν να προχωρήσει σε μέτρα ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει χωρίς άλλη καθυστέρηση σύγχρονα και αξιόπιστα συστήματα εναέριας κυκλοφορίας, πλήρως εναρμονισμένα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Δεδομένου ότι το υπουργείο Μεταφορών είχε ανακοινώσει τον Ιούνιο του 2025 τη συμφωνία και κατάρτιση «Σχεδίου Δράσης 346 σημείων» για την προσαρμογή στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, η ευρωβουλεύτρια ζήτησε ενημέρωση για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του, αλλά και διευκρινίσεις για το ποιος διασφαλίζει την ασφάλεια των πτήσεων στο ελληνικό FIR μέχρι την πλήρη συμμόρφωση της χώρας.
