Χθες, κατατέθηκε στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα, τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης, με στόχο τη μείωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ, καθώς και την αντιμετώπιση της ακρίβειας στην αγορά.
Η πρωτοβουλία γνωστή ως “Μόνιμη Μείωση Τιμής” θα ισχύει μέχρι τις 31 Μαΐου 2024. Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που επιθυμούν να συμμετάσχουν σε αυτήν θα πρέπει να υποβάλουν τη σχετική αίτηση στο υπουργείο Ανάπτυξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023.
Οι κυριότερες πτυχές της τροπολογίας περιλαμβάνουν την υποχρέωση ανακοίνωσης των αυξήσεων των τιμών από τα σούπερ μάρκετ, την επισήμανση προϊόντων που προσφέρονται με έκπτωση στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Μόνιμη Μείωση Τιμής”, και τη δημοσιοποίηση τιμών φρούτων και λαχανικών.
Συγκεκριμένα, η τροπολογία προβλέπει ότι τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατομμυρίων ευρώ πρέπει να ανακοινώνουν στο υπουργείο Ανάπτυξης οποιαδήποτε αυξητικά μέτρα στις τιμές των προϊόντων που είναι απαραίτητα για την καθημερινή ζωή των καταναλωτών. Ο στόχος είναι να παρακολουθείται η εξέλιξη των τιμών για τη λήψη εγκαίρων αποφάσεων σχετικά με την αγορά.
Σε περίπτωση παράβασης των κανονισμών, το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 50.000 ευρώ για κάθε περίπτωση απόκρυψης πληροφοριών.
Επίσης, τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ενημερώνουν το κοινό για τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης φρούτων και λαχανικών. Το υπουργείο Ανάπτυξης θα δημοσιοποιεί αυτές τις ενδεικτικές τιμές στους καταναλωτές μέσω των επίσημων ιστοσελίδων του υπουργείου και της γενικής γραμματείας Εμπορίου, καθώς και του ηλεκτρονικού καταστήματος “e-katanalotis”. Για τις επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται με αυτούς τους κανονισμούς, το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 20.000 ευρώ, εκτός αν υπάρχουν ανωτέρα βία ή αντικειμενικοί τεχνικοί λόγοι που εμποδίζουν την ανακοίνωση των τιμών.
Επιπλέον, η τροποποίηση εισάγει τη σήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής. Σε αυτήν την περίπτωση, οι επιχειρήσεις, οι βιομηχανίες και οι χονδρέμποροι καταναλωτικών προϊόντων θα μπορούν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής” αν δεσμευτούν γραπτώς να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους κατά τουλάχιστον 5%, εκτός από προωθητικές ενέργειες, για τους επόμενους έξι μήνες, μέχρι την 30 Νοεμβρίου 2023. Η δέσμευση περιλαμβάνει λεπτομέρειες όπως τον μοναδικό κωδικό (barcode), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, ανά μονάδα μέτρησης, καθώς και την επιχείρηση που δεσμεύεται για τη μείωση της τιμής πώλησης.
Τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα φέρουν ειδική ετικέτα που θα υποδεικνύει τη μειωμένη τιμή στα ράφια των καταστημάτων. Οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ θα πρέπει να εφαρμόζουν πλήρως τις μειωμένες τιμές πώλησης που έχουν συμφωνηθεί με τους προμηθευτές τους στους τελικούς καταναλωτές. Εάν δεν τηρηθεί αυτή η δέσμευση, το πρόστιμο θα είναι 50.000 ευρώ ανά προϊόν.
Τέλος, η χρήση της ειδικής ετικέτας σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά προϊόν.