Η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΠΟΣ – ΜΣΤ) παρουσίασε, σε συνέντευξη Τύπου με θέμα «Ελληνικός Σιδηρόδρομος: Μύθοι και Αλήθειες», τα σοβαρά προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου και τις αναγκαίες ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό του. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Ομοσπονδίας.
Ο Πρόεδρος της ΠΟΣ – ΜΣΤ, Ιωάννης Ντίτσας, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος, Νίκος Αχιλλεόπουλος, και ο Γενικός Γραμματέας, Αλέξανδρος Τζαμπαζλής, αρχικά εξέφρασαν την οδύνη τους για το φρικτό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και εξέφρασαν τα συλλυπητήριά τους στους συγγενείς των θυμάτων. Τόνισαν, επίσης, την ανάγκη για απόδοση δικαιοσύνης και τη λήψη ευθυνών σε όλα τα επίπεδα.
Στη συνέχεια, παρουσίασαν τις βασικές αιτίες των προβλημάτων που ταλανίζουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο, κυρίως λόγω λανθασμένων πολιτικών χειρισμών. Ανέφεραν, για παράδειγμα, τον νόμο που οδήγησε στον «τεμαχισμό» του ΟΣΕ και τις Μνημονιακές Πολιτικές που οδήγησαν σε δραστική μείωση των δρομολογίων και του προσωπικού. Συγκεκριμένα, το ενεργό επιβατικό δίκτυο μειώθηκε από 2.800 χλμ. το 2010 σε 1.200 χλμ. σήμερα, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων στον ΟΣΕ μειώθηκε δραματικά, από 3.446 το 2010 σε 554 σήμερα. Επίσης, κατήγγειλαν την αποτυχημένη, όπως τη χαρακτήρισαν, ιδιωτικοποίηση της Hellenic Train.
Για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, η διοίκηση της ΠΟΣ – ΜΣΤ πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα, όπως προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενίσχυση της οργανωτικής δομής του ΟΣΕ, ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης του δικτύου και των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, καθώς και πίεση προς την Hellenic Train για την προμήθεια νέου τροχαίου υλικού και την αύξηση των δρομολογίων.
Ο Ιωάννης Ντίτσας υπογράμμισε την καταστροφική επίδραση του νόμου 3891/2010, που «αποδεκάτισε» τον ΟΣΕ, με τη μείωση του προσωπικού και την αναστολή μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου. Τόνισε, επίσης, την έλλειψη χρηματοδότησης για τον ΟΣΕ, καθώς η ετήσια επιδότηση από τα 106 εκατ. ευρώ το 2011 έπεσε στα 45 εκατ. τα προηγούμενα χρόνια και φτάνει μόλις τα 75 εκατ. από το 2023 και μετά. Σχολίασε επίσης την αποτυχία της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, καθώς δεν υπήρξε αναβάθμιση των υπηρεσιών.
Ο Νίκος Αχιλλεόπουλος αναφέρθηκε στην υποστελέχωση και τη συρρίκνωση του σιδηροδρόμου, που οφείλονται σε παράγοντες όπως η πολυδιάσπαση και η υποχρηματοδότηση. Το προσωπικό του ΟΣΕ μειώθηκε δραματικά από 3.446 το 2010 σε μόλις 554 μόνιμους υπαλλήλους το 2024. Παράλληλα, επεσήμανε το σοβαρό πρόβλημα με το γηρασμένο τροχαίο υλικό, το οποίο ξεπερνά τα 25 χρόνια και απαιτεί αυξημένη συντήρηση.
Ο Αλέξανδρος Τζαμπαζλής ανέφερε ότι οι σιδηροδρομικοί ήταν οι πρώτοι που ζήτησαν απόδοση δικαιοσύνης για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Ανέφερε ότι υπάρχουν δύο βασικά σκέλη της υπόθεσης: την υπαιτιότητα του σταθμάρχη και την καθυστέρηση της σύμβασης 717, η οποία επηρέασε αρνητικά τη λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος.
Αναφορικά με την αποτυχία της δημόσιας διοίκησης, ο κ. Τζαμπαζλής σχολίασε τη πρόσφατη παρέμβαση του πρώην Προέδρου του ΟΣΕ, Γιώργου Γραμματίδη, υπογραμμίζοντας τη διαχείριση του οργανισμού, που περιλάμβανε αύξηση αμοιβών και τη δημιουργία ΜΚΟ για την εκμετάλλευση τουριστικών ακινήτων, ενώ παράλληλα ανέφερε την πρότασή του για το κλείσιμο της γραμμής Θεσσαλίας λόγω έλλειψης τηλεδιοίκησης.