Η σύμβαση παραχώρησης για το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Χανιά–Ηράκλειο εισέρχεται πλέον στην τελική ευθεία, καθώς βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση, όπως ανακοίνωσε από την Κρήτη ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Εφόσον δεν προκύψουν καθυστερήσεις, η σύμβαση εκτιμάται ότι θα υπογραφεί τον Μάιο, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την έναρξη της υλοποίησης του μεγαλύτερου οδικού έργου στην Ελλάδα σήμερα, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
Τι περιλαμβάνει το έργο Χανιά–Ηράκλειο
- Η αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού άξονα σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και ανισόπεδους κόμβους.
- Κατασκευαστικές εργασίες σε υφιστάμενη αλλά και νέα χάραξη, συμπεριλαμβανομένων σηράγγων.
- Διόδια στο τμήμα Χανιά–Ηράκλειο.
- Συνεχής λειτουργία του δρόμου κατά την κατασκευή, με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Προθεσμίες και προκλήσεις
Η χρηματοδότηση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο λήγει τον Αύγουστο του 2026 – γεγονός που επιβάλλει εμπροσθοβαρή υλοποίηση. Για την έναρξη των έργων απαιτούνται:
- Ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων
- Απόδοση εργοταξίων στον παραχωρησιούχο
- Εκπόνηση μελετών εφαρμογής
Ολόκληρος ο ΒΟΑΚ σε κατασκευή
Με την υπογραφή της σύμβασης, όλος ο ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, θα βρίσκεται σε φάση υλοποίησης:
- Χερσόνησος–Νεάπολη: υλοποιείται με ΣΔΙΤ (ανάδοχος: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ), με πιθανή ολοκλήρωση ως το 2027-2028.
- Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος: εκτελείται ως δημόσιο έργο (ανάδοχος: ΑΚΤΩΡ), με στόχο την ολοκλήρωση εντός 2026-2027.
Επέκταση προς Κίσσαμο
Υπάρχει πρόβλεψη στο διαγωνισμό για προαίρεση επέκτασης του έργου με την προσθήκη του τμήματος Χανιά–Κίσσαμος, αυξάνοντας το συνολικό μήκος του άξονα από 192 σε 223 χλμ.
Σημαντικό συγκριτικό μέγεθος
Με συνολικό μήκος 223 χλμ.:
- Ο νέος ΒΟΑΚ ξεπερνά το μήκος της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα–Πάτρα: ~202 χλμ.)
- Είναι ελάχιστα μικρότερος από τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Ράχες–Λάρισα–Κλειδί: ~230 χλμ.)
Το έργο αυτό αναμένεται να φέρει ριζική αναβάθμιση στις μεταφορές στην Κρήτη, να περιορίσει δραστικά τα τροχαία ατυχήματα και να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού.