Η βουλευτής Βορείου Τομέα Αθηνών του ΠΑΣΟΚ, Μιλένα Αποστολάκη, κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών με αφορμή επιστολή της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, με την οποία οι πελάτες-καταθέτες ενημερώθηκαν ότι οι λογαριασμοί τους θα μετατραπούν αυτόματα από «απλό ταμιευτήριο/απλό τρεχούμενο» σε «λογαριασμό προνομίων». Η αλλαγή αυτή συνοδεύεται από πάγια χρέωση 0,80 ευρώ τον μήνα, προκειμένου οι πελάτες να επωφεληθούν από χαμηλότερο κόστος σε ορισμένες συναλλαγές.
Στην κοινοβουλευτική της παρέμβαση, η κα Αποστολάκη υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη πρακτική παραβιάζει τον Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας, ο οποίος απαιτεί σαφή και ενδεδειγμένη ενημέρωση των πελατών σε περιπτώσεις μονομερούς αλλαγής όρων συνεργασίας, και όχι τεκμαιρόμενη συναίνεση μετά από παρέλευση χρόνου. Επισήμανε ότι η μονομερής επιβολή πρόσθετων χρεώσεων με τέτοιο τρόπο συνιστά καταχρηστική συμπεριφορά, καθώς ο καταναλωτής ουσιαστικά εξαναγκάζεται να αποδεχθεί όρους χωρίς πραγματική συγκατάθεση. Επίσης, τα «προνόμια» που προβάλλει η Τράπεζα αφορούν υπηρεσίες οι οποίες ήδη παρέχονται δωρεάν βάσει του Ν. 5167/2024, γεγονός που καθιστά την κίνηση παράνομη και καταχρηστική.
Η βουλευτής καλεί την κυβέρνηση να αναλάβει δράση ώστε να διασφαλιστεί η εφαρμογή του Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας από τα πιστωτικά ιδρύματα. Παράλληλα, ζητά να διευκρινιστεί εάν η κυβέρνηση προτίθεται να ζητήσει την παρέμβαση της Τράπεζας της Ελλάδος για να εξετάσει την υπόθεση και να επιβάλει τυχόν κυρώσεις, καθώς και αν θα ληφθούν μέτρα για να προστατευτούν οι καταθέτες από παρόμοιες μονομερείς αλλαγές λογαριασμών χωρίς την έγκρισή τους.
Η κα Αποστολάκη τονίζει ότι η προστασία των καταναλωτών και η διασφάλιση διαφάνειας στις τραπεζικές συναλλαγές αποτελούν θεμελιώδη υποχρέωση τόσο των τραπεζών όσο και της πολιτείας. Σε μια περίοδο που οι πολίτες βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση, οι τράπεζες, όπως υπογραμμίζει, εκμεταλλεύονται τη δύναμη και την επιρροή τους για να επιβάλλουν νέες χρεώσεις εις βάρος νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Την ενέργεια της Εθνικής είχε ήδη καταγγείλει η Ένωση Καταναλωτών «Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ», η οποία με ανακοίνωσή της στις 30 Ιουλίου 2025 έκανε γνωστό ότι έχει δεχθεί δεκάδες αναφορές από πελάτες για την επίμαχη επιστολή και κάλεσε την Τράπεζα να αποσύρει αμέσως την πρακτική αυτή. Παρά τις αντιδράσεις, η Εθνική Τράπεζα προχώρησε τελικά στη μετατροπή των λογαριασμών σε «προνομιακούς», αγνοώντας τις καταγγελίες των καταναλωτών και των ενώσεών τους.