Στην κλασική ταινία «Gaslight» (1944), ένα από τα πιο επιδραστικά ψυχολογικά θρίλερ στην ιστορία του κινηματογράφου, η έννοια της δηλητηρίασης και της σταδιακής απώλειας ελέγχου παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Αν και η ταινία δεν αναφέρει πάντοτε ρητά το χλωροφόρμιο, η παρουσία του – ως χημικής ουσίας που αλλοιώνει τη συνείδηση και την αντίληψη – είναι θεματικά διάχυτη και συμβολικά καθοριστική για την πλοκή. Το «Gaslight» αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που σταδιακά πείθεται ότι χάνει τα λογικά της. Ο σύζυγός της, μεθοδικός και ψυχρός, χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο μέσο για να τη χειραγωγήσει. Ανάμεσα στα εργαλεία του φόβου, οι αναθυμιάσεις, οι οσμές και οι αόρατες χημικές επιδράσεις θυμίζουν τον τρόπο με τον οποίο το χλωροφόρμιο χρησιμοποιήθηκε στον κινηματογράφο ως σύμβολο ύπουλης απειλής: αθόρυβο, άχρωμο, αλλά επικίνδυνο.
Στην κινηματογραφική γλώσσα του 20ού αιώνα, το χλωροφόρμιο εμφανίζεται συχνά ως μέσο ακινητοποίησης, απώλειας συνείδησης και ελέγχου. Στο «Gaslight», αυτή η ιδέα μεταφέρεται ψυχολογικά. Η ηρωίδα βιώνει συμπτώματα αποπροσανατολισμού, ζάλης και σύγχυσης, καταστάσεις που παραπέμπουν άμεσα στις επιδράσεις του χλωροφορμίου στον ανθρώπινο οργανισμό, όπως αυτές ήταν γνωστές ιστορικά.
Η ταινία αξιοποιεί το στοιχείο του αόρατου κινδύνου, ένα χαρακτηριστικό που καθιστά το χλωροφόρμιο τόσο τρομακτικό. Δεν προκαλεί άμεσο πόνο, αλλά λειτουργεί υπόγεια, αφαιρώντας σταδιακά τη δύναμη του θύματος. Αυτό ακριβώς το μοτίβο συναντάμε στο φιλμ: μια σταδιακή διάβρωση της ψυχικής αντοχής, χωρίς εμφανή σημάδια βίας.
Από κινηματογραφική άποψη, το χλωροφόρμιο λειτουργεί ως μεταφορά εξουσίας. Όποιος το ελέγχει, ελέγχει το σώμα και το μυαλό του άλλου. Στην εποχή που γυρίστηκε το «Gaslight», το κοινό ήταν ήδη εξοικειωμένο με τη χρήση του χλωροφορμίου τόσο στην ιατρική όσο και στη λαϊκή φαντασία. Οι σκηνοθέτες εκμεταλλεύτηκαν αυτόν τον φόβο, ενσωματώνοντάς τον σε ιστορίες που βασίζονται στην απώλεια ελέγχου.
Τελικά, το «Gaslight» δεν είναι απλώς μια ταινία για χειραγώγηση. Είναι μια σκοτεινή υπενθύμιση ότι οι πιο επικίνδυνες απειλές δεν έχουν πάντα μορφή ή ήχο. Όπως το χλωροφόρμιο, δρουν αθόρυβα, μέχρι τη στιγμή που το θύμα αντιλαμβάνεται ότι η πραγματικότητα έχει ήδη αλλοιωθεί.






















































