Το πόρισμα της Hellenic Train αποδίδει την έκρηξη και την πυρκαγιά στην επιβατική αμαξοστοιχία των Τεμπών σε «ατυχή σύμπτωση», συνδέοντας το συμβάν με ηλεκτρικά τόξα και βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό, που σημειώθηκαν σε άμεση γειτνίαση ή επάνω στον μετασχηματιστή του τρένου.
Σύμφωνα με το πόρισμα, το οποίο υπογράφει ο Βέλγος εμπειρογνώμονας Yves Carton, η σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών προκάλεσε ηλεκτρικά τόξα και βραχυκύκλωμα στην αλυσοειδή γραμμή επαφής. Το φαινόμενο αυτό οδήγησε σε πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, γεγονός που είχε ως συνέπεια την ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού, το οποίο συνέχισε να καίγεται μέχρι εξάντλησης.
«Με εύλογα υψηλή πιθανότητα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα των ηλεκτρικών τόξων και του βραχυκυκλώματος της αλυσοειδούς γραμμής επαφής, που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή, με τελικά πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, δημιουργώντας ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε (2,4 τόνοι) μέχρις εξάντλησης», αναφέρει η τεχνική έκθεση.
Το πόρισμα προσδιορίζει ότι «αρκετές ενδείξεις δείχνουν ότι ο μετασχηματιστής και, πιο συγκεκριμένα, το ψυκτικό υγρό είναι η κύρια πηγή της έκρηξης και της πυρκαγιάς». Επισημαίνεται πως το βαγόνι Β2 καταστράφηκε ολοσχερώς, καθώς ένα τμήμα του βρισκόταν ακριβώς πάνω από τη ζώνη της φωτιάς στον μετασχηματιστή. Η πυρκαγιά στη συνέχεια επεκτάθηκε οριζόντια σε όλο το βαγόνι, τροφοδοτούμενη από εύφλεκτα υλικά όπως τα καθίσματα και τα εσωτερικά καλύμματα, καθώς και από μπαταρίες και ψυκτικά υγρά κλιματιστικών.
Η έκρηξη και η φωτιά χαρακτηρίζονται ως «μια ατυχή σύμπτωση» που προκλήθηκε λόγω του ότι η αλυσοειδής γραμμή επαφής βραχυκυκλώθηκε πάνω ή κοντά στον μετασχηματιστή. Για το βαγόνι Β3, το πόρισμα αναφέρει πως, παρότι ήταν κοντά στην εστία της φωτιάς, εμφάνισε σημάδια καύσης στην περιοχή του μετασχηματιστή, χωρίς ωστόσο να έχει τυλιχθεί στις φλόγες.