Τα πρώτα στοιχεία από τη λειτουργία του πιλοτικού δικτύου καμερών στην Αττική χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα εντυπωσιακά. Από την Τρίτη έως και την Παρασκευή, η κάμερα που έχει τοποθετηθεί στη Λεωφόρο Συγγρού κατέγραψε περισσότερες από 1.000 παραβάσεις που σχετίζονται με τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
Παράλληλα, εντοπίστηκαν περίπου 800 περιπτώσεις υπέρβασης του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας σε τμήμα του δρόμου όπου το ανώτατο όριο είναι τα 90 χιλιόμετρα την ώρα. Σημαντικός αριθμός σοβαρών παραβάσεων καταγράφηκε και σε άλλα σημεία, με 480 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη στη διασταύρωση Λεωφόρου Μεσογείων και Χαλανδρίου και 285 στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και Τήνου.
Η πιλοτική τοποθέτηση καμερών, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα σε οκτώ σημεία αυξημένης επικινδυνότητας στην Αττική, έπειτα από υπόδειξη της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.). Πρόκειται για τις πρώτες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης (AI) που εγκαθίστανται στο οδικό δίκτυο της Αττικής, στο πλαίσιο προγράμματος του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι οποίες το επόμενο διάστημα θα διασυνδεθούν με το υφιστάμενο σύστημα της Τροχαίας.
Τα οκτώ σημεία όπου λειτουργούν πιλοτικά οι συγκεκριμένες κάμερες AI, οι οποίες ανήκουν αποκλειστικά στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, περιλαμβάνουν περιοχές του Δήμου Αθηναίων, της Αγίας Παρασκευής, της Ραφήνας και της Καλλιθέας. Συγκεκριμένα:
Δήμος Αθηναίων – Πανεπιστημίου και Λ. Βασ. Σοφίας
Δήμος Αγίας Παρασκευής – Λ. Μεσογείων και Λ. Χαλανδρίου
Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου – Λ. Μαραθώνος και Φλέμινγκ
Δήμος Καλλιθέας – Λ. Συγγρού και Αγίας Φωτεινής
Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγµένης – Λ. Ποσειδώνος και Ερμού
Δήμος Αλίμου – Λ. Ποσειδώνος και Λ. Αλίµου
Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης – Λ. Βουλιαγµένης και Τήνου
Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού – Λ. Κηφισίας και Εθν. Αντιστάσεως
«Με τη μεταρρύθμιση για την οδική ασφάλεια επιλέγουμε συνειδητά να περάσουμε από τα λόγια στην πράξη. Πρόκειται για μια από τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και μια πολιτική απόφαση με ξεκάθαρο κοινωνικό πρόσημο: να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και να σώσουμε ανθρώπινες ζωές. Ξεκινήσαμε ήδη πιλοτικά με την εγκατάσταση καμερών σε οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας στην Αττική, οι οποίες καταγράφουν κρίσιμες και αποδεδειγμένα επικίνδυνες παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η χρήση κινητού, η μη χρήση ζώνης και κράνους. Οι κάμερες είναι εμφανείς, λειτουργούν με σαφείς κανόνες και στόχο έχουν να αποτρέψουν την παράβαση. Αυτή η πρώτη παρέμβαση συνδέεται οργανικά με το επόμενο μεγάλο βήμα της μεταρρύθμισης: τη δημιουργία του “Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων”. Ένα σύστημα που θα ενοποιεί, θα διασταυρώνει και θα διαχειρίζεται ψηφιακά τις παραβάσεις, γρήγορα και με διαφάνεια, τερματίζοντας τις καθυστερήσεις και τον κατακερματισμό του παρελθόντος. Δεν υιοθετούμε μια λογική τιμωρίας. Αντιθέτως, μαζί με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, επενδύουμε στην πρόληψη και στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς. Θέλουμε οι πολίτες να γνωρίζουν ότι οι κανόνες ισχύουν για όλους και εφαρμόζονται με δίκαιο και σύγχρονο τρόπο», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Οι συγκεκριμένες κάμερες, όπως και όσες προστεθούν στη συνέχεια μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, θα ενταχθούν στο πληροφοριακό σύστημα που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το Πάσχα.
Μέσω των καμερών θα εντοπίζονται σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπέρβαση ορίου ταχύτητας, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, καθώς και η κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης.
Η εντατικοποίηση των ελέγχων έχει ως βασικό στόχο την πρόληψη τροχαίων δυστυχημάτων και την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των πολιτών γύρω από την οδική ασφάλεια.
Κεντρικός άξονας της μεταρρύθμισης αποτελεί η δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), το οποίο θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το σύστημα θα συγκεντρώνει και θα διασυνδέει δεδομένα από φορητές συσκευές και κάμερες παρακολούθησης, επιτρέποντας την αυτοματοποιημένη καταγραφή και διαχείριση των παραβάσεων.
Τα δεδομένα θα περιλαμβάνουν εικόνες, βίντεο και χρονικές ενδείξεις, με κρυπτογραφημένη διαβίβαση ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων. Οι πολίτες θα ενημερώνονται για τις παραβάσεις τους μέσω της ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr ή με σχετικές ειδοποιήσεις και θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν ηλεκτρονικά ενστάσεις.
Το συνολικό δίκτυο καμερών προβλέπεται να φτάσει τις 2.500, με 2.000 να τοποθετούνται σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και 500 σε λεωφορεία των δημόσιων συγκοινωνιών για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής θα εγκαταστήσει 388 κάμερες, οι οποίες θα ενταχθούν στο Ε.Η.Σ., μαζί με εκείνες που λειτουργούν ήδη στην Αττική Οδό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η προηγμένη τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων μέσω τεχνητής νοημοσύνης θα επιτρέπει την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και θα συμβάλλει στην ταχύτερη ταυτοποίηση των παραβατών. Παράλληλα, η ψηφιακή αφαίρεση της άδειας οδήγησης θα γίνεται άμεσα με την καταγραφή των παραβάσεων, ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας στο οδικό δίκτυο.
Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να έχει ουσιαστικά οφέλη στην καθημερινότητα των πολιτών, μέσω πιο διαφανών διαδικασιών καταγραφής και επιβολής προστίμων. Οι οδηγοί θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση των προστίμων τους, περιορίζοντας τη γραφειοκρατία.
Ταυτόχρονα, το νέο σύστημα θα αποσυμφορήσει το έργο των αστυνομικών αρχών, επιτρέποντας μεγαλύτερη εστίαση στην αστυνόμευση και στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων. Επιπλέον, το νέο πλαίσιο στοχεύει στη βελτίωση της εισπραξιμότητας των προστίμων, η οποία σήμερα παραμένει κάτω από 10% τον πρώτο χρόνο, με στόχο τα έσοδα των Δήμων όχι μόνο να διατηρούνται ακέραια αλλά και να εισπράττονται ουσιαστικά.
Το Ε.Η.Σ. θα παρέχει ανοικτά, πλήρως ανωνυμοποιημένα δεδομένα, δίνοντας τη δυνατότητα σε φορείς, ερευνητές και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να αξιοποιούν κρίσιμες πληροφορίες για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. Βασικός στόχος παραμένει η ενίσχυση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας στην κοινωνία, μέσα από δράσεις ενημέρωσης, εκπαιδευτικές καμπάνιες και σεμινάρια που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση μιας νέας οδηγικής νοοτροπίας.






















































