Ο αποκλειστικός χώρος για γυναίκες επισκέπτες σε ένα ειδικό εκθεσιακό τμήμα του διάσημου Μουσείου Παλαιάς και Νέας Τέχνης της Τασμανίας, Mona, έχει προκαλέσει νομικές διαμαρτυρίες ενός επισκέπτη, ο οποίος κατηγορεί το ίδρυμα για παράνομη διάκριση. Ο αποκλειστικός χώρος των γυναικών, γνωστός ως «Ladies Lounge», λειτουργεί από τα τέλη του 2020.
Οι μοναδικοί άνδρες στους οποίους επιτρέπεται η είσοδος είναι οι μπάτλερ, οι οποίοι «ζουν για να τις υπηρετούν», σερβίροντάς τους σαμπάνια. Σε όλους τους υπόλοιπους άνδρες απαγορεύεται η είσοδος.
Η ιδέα πίσω από το «Ladies Lounge» ήταν να ανατρέψει την ιστορία της παραδοσιακής αυστραλιανής παμπ. Σχεδόν έναν αιώνα πριν, οι γυναίκες στην Αυστραλία δεν απολάμβαναν το ποτό τους στον ίδιο χώρο μιας παμπ μαζί με τους άνδρες. Φυσικά, δεν απαγορευόταν η είσοδος τους όπως σε αυτή την περίπτωση.
Εν τούτοις, με αφορμή τον «αποκλεισμό» των γυναικών από τις παμπ έναν αιώνα πριν, δημιουργήθηκε το «Ladies Lounge». Αυτή η αποκλειστική έκθεση – η οποία περιέχει μερικά από τα πιο αναγνωρισμένα έργα του μουσείου, από τον Πικάσο μέχρι τον Σίντνεϊ Νόλαν – σχεδιάστηκε ως ένα έργο διαδραστικής τέχνης, με σκοπό να παρέχει ένα ασφαλές μέρος για τις γυναίκες ώστε να απολαμβάνουν η μια την παρέα της άλλης. Παράλληλα, στοχεύει να αναδείξει τις «αφόρητες συνθήκες» που αντιμετώπιζαν οι γυναίκες στις παμπ πριν 100 χρόνια.
Η καλλιτέχνης Kirsha Kaechele το αποκαλεί «ουσιαστικό χώρο για προοπτική και επαναφορά από αυτόν τον παράξενο και ασυνάρτητο κόσμο της ανδρικής κυριαρχίας. Και είναι ένας χώρος που κινδυνεύει να γκρεμιστεί και πάλι από έναν άντρα»
Ο Τζέισον Λάου, κάτοικος της Νέας Νότιας Ουαλίας, παραπονέθηκε ότι το μουσείο Mona εμπλέκεται σε παράνομες διακρίσεις. Αυτή την εβδομάδα, η κατηγορία κορυφώθηκε σε μια ακραία δικαστική ακρόαση – γεμάτη δράματα και θεατρικές παραστάσεις.
Αποκλειστικός χώρος γυναικών: μια σεξιστική διάκριση
Στη δίκη, η οποία ξεκίνησε ήδη την Τρίτη, παρουσιάστηκε μια μεγάλη ομάδα γυναικών ντυμένων με ναυτικά κοστούμια, με πέρλες και φορώντας κόκκινο κραγιόν, οι οποίες συγκεντρώθηκαν με σκοπό να στηρίξουν την κ. Kaechele.
Ο κ. Λάου, αντίθετα, τηλεφώνησε χωρίς φασαρία μέσω μιας σύνδεσης βίντεο. Είχε επισκεφτεί τη Mona – γνωστή εδώ και καιρό για την προκλητική της τέχνη – ενώ σε ένα ταξίδι στην Τασμανία τον Απρίλιο του περασμένου έτους, όπως ανέφερε, αγόρασε το εισιτήριο των 35$ περιμένοντας το αυτονόητο: πρόσβαση σε ολόκληρο το μουσείο.
«Έμεινα έκπληκτος όταν μου είπαν ότι δεν θα μπορούσα να δω μία έκθεση, το Ladies Lounge», ανέφερε.
Εκπροσωπώντας τον εαυτό του, ο κ. Lau υποστήριξε ότι η παραπάνω δράση παραβιάζει τον νόμο κατά των διακρίσεων της πολιτείας.
«Όποιος αγοράζει εισιτήριο θα περίμενε δίκαιη παροχή αγαθών και υπηρεσιών σύμφωνα με το νόμο».
Το μουσείο συμφωνεί ότι η έκθεση κάνει πράγματι διακρίσεις. Αλλά υποστήριξε ότι ο κ. Lau δεν έχασε τίποτα – βίωσε το έργο τέχνης ακριβώς όπως έπρεπε.
Οι γυναίκες έχουν συχνά παραγκωνιστεί από μέρη εξουσίας ή κύρους και η έκθεση εμπνεύστηκε για να διορθώσει μια ανισορροπία που υπήρχε στη Mona, λέει η κ. Kaechele, της οποίας ο σύζυγος είναι ιδιοκτήτης του μουσείου.
«Η έκθεση αποκλείει εντελώς τους άντρες και, για να είμαι ειλικρινής, η ιδέα αυτή με ερεθίζει», είπε στην ακρόαση, σύμφωνα με το The Mercury.
Δίκη – τσίρκο
Κατά τη διάρκεια της δίκης – και ενώ διασταυρώνονταν τα επιχειρήματα και η ορθότητα αυτών – οι υποστηρίκτριες της Kaechele μετέτρεψαν το δικαστικό χώρο σε… τσίρκο! Στην προσπάθειά τους να κλέψουν τα φώτα της δημοσιότητας, επιδόθηκαν σε θεατρινισμούς οι οποίοι δεν μπορούν παρά να χαρακτηριστούν ως γελοιότητες. Είχαν περιόδους απόλυτης ησυχίας και σιωπής, πριν κινηθούν σε κάποιο είδος λεπτού, συγχρονισμένου χορού – σταυρώνοντας τα πόδια τους και ακουμπώντας το κεφάλι τους στις γροθιές τους, σφίγγοντας την καρδιά τους ή κοιτάζοντας κάτω τα γυαλιά τους.
Μάλιστα, μια από αυτές κάθισε στη μέση του δικαστηρίου, ξεφυλλίζοντας φεμινιστικά κείμενα και παριστάνοντας ότι κρατάει σημειώσεις. Ευτελίζοντας με αυτό τον τρόπο πλήρως την ακροαματική διαδικασία, το θεσμό της Δικαιοσύνης, τους Δικαστές, το κοινό και όσους εμπλέκονταν στη δίκη.
Θετικές και αρνητικές διακρίσεις
Τελικά η δίκη αναβλήθηκε για μεταγενέστερη ημερομηνία. Σύμφωνα με την κ. Catherine Scott, συνήγορο της κ. Kaechele, το μουσείο Mona έχει το κάθε δικαίωμα να αποκλείσει τους άνδρες σύμφωνα με το νόμο για «θετικές διακρίσεις». Ο νόμος -όπως είναι γραμμένος- επιτρέπει διακρίσεις εάν «σχεδιάστηκε για να προάγει τις ίσες ευκαιρίες για μια ομάδα ανθρώπων που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση ή έχουν ειδική ανάγκη λόγω ενός καθορισμένου χαρακτηριστικού».
Όμως ο κ. Lau υποστήριξε ότι το τμήμα του νόμου σχεδιάστηκε για να επιτρέπει «θετικές διακρίσεις» και όχι «αρνητικές διακρίσεις». Ο ίδιος επιμένει είτε να κλείσει το «Ladies Lounge», είτε να δέχεται άντρες. Εναλλακτικά, ισχυρίζεται ότι οι άνδρες θα πρέπει να πληρώνουν λιγότερα για ένα εισιτήριο από τις γυναίκες – κάτι που το μουσείο τόνισε ότι δεν θα λάβει υπόψη.
Αφού ο κ. Grueber επιφύλαξε την απόφασή του για μια μεταγενέστερη ημερομηνία, η οποία δεν έχει ακόμη καθοριστεί, η θέση του μουσείου έφυγε τόσο ευδιάκριτα όσο μπήκε – χορεύοντας έξω από το κτίριο σε μια γραμμή conga καθώς μια γυναίκα έπαιζε το “Simply Irresistible” του Robert Palmer. το iPhone της.