Σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση εξαπολύουν 30 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, καταγγέλλοντας τις υπέρογκες τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, που – όπως υποστηρίζουν – στερούν από τις ελληνικές οικογένειες τη δυνατότητα να κάνουν έστω και λίγες ημέρες διακοπών. Παράλληλα, κάνουν λόγο για αδράνεια σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών, μέσω κοινής ερώτησης που κατέθεσαν στη Βουλή.
Πρωτοβουλία για την κατάθεση της ερώτησης ανέλαβε ο βουλευτής Δωδεκανήσου και υπεύθυνος του Κ.Τ.Ε. Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Νικητιάδης, σε συνεργασία με τον βουλευτή Χίου Σταύρο Μιχαηλίδη, που έχει την ευθύνη του Κ.Τ.Ε. Ναυτιλίας.
Όπως επισημαίνουν στο κείμενό τους, οι αυξήσεις στους ακτοπλοϊκούς ναύλους από το 2019 έως το 2025 αγγίζουν το 43% κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, όταν ο συνολικός πληθωρισμός για την ίδια περίοδο υπολογίζεται σε 18%.
Οι βουλευτές σημειώνουν πως αυτές οι ανατιμήσεις κάνουν την πρόσβαση των πολιτών στα νησιά απαγορευτική, δημιουργώντας παράλληλα μια πρωτόγνωρη ταξική διάκριση στο δικαίωμα των διακοπών. Μάλιστα, σε σχετικές έρευνες, ένας στους δύο πολίτες δηλώνει ότι φέτος δεν θα μπορέσει να φύγει για διακοπές, ενώ στους συνταξιούχους το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στους έξι στους δέκα.
Όπως τονίζουν, οι κυβερνητικοί πανηγυρισμοί διαψεύδονται από τα ίδια τα στοιχεία, αφού σύμφωνα με συγκριτικούς πίνακες που παρατίθενται στην ερώτηση, μια τετραμελής οικογένεια που ταξιδεύει με αυτοκίνητο και καμπίνα καλείται να πληρώσει:
984 ευρώ για το δρομολόγιο Πειραιάς – Ρόδος
580 ευρώ για Πειραιά – Χανιά
617,60 ευρώ για Ραφήνα – Νάξο
762 ευρώ για Πειραιά – Λέσβο
Σύμφωνα με τους ίδιους, στη Βόρεια Ευρώπη, παρά τους μισθούς που είναι δύο έως και τρεις φορές υψηλότεροι, οι τιμές παραμένουν πολύ πιο χαμηλές. Χαρακτηριστικά, το ταξίδι Πειραιάς – Ρόδος ισοδυναμεί με το 89,4% του μέσου ελληνικού μισθού, ενώ στη Νορβηγία το δρομολόγιο Όσλο – Κοπεγχάγη, που καλύπτει μεγαλύτερη απόσταση, κοστίζει μόλις το 23,3% του αντίστοιχου μισθού.
Η ερώτηση επικεντρώνεται και στο παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ναυτιλίας, χαρακτηρίζοντας το «εργαλείο» ως ανεπαρκές αφού:
– δεν ενημερώνεται τακτικά, με τελευταίο δελτίο από τον Μάιο
– καλύπτει μόνο 40 δρομολόγια επιλεκτικά
– δεν παρέχει δυνατότητα συγκρίσεων ή παρακολούθησης μεταβολών
– παραμένει σε μορφή pdf και όχι διαδραστικής πλατφόρμας
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ υπενθυμίζουν ότι το υπουργείο Ναυτιλίας είχε αποστείλει πέντε υποθέσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για έρευνα σχετικά με στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό στον κλάδο της ακτοπλοΐας. Ωστόσο, μέχρι στιγμής μόνο μία έχει εξεταστεί, ενώ η κλαδική έρευνα ξεκίνησε μόλις τον Μάιο του 2025, παρά το ότι το πρόβλημα είναι μακροχρόνιο.
Με αφορμή αυτά τα δεδομένα, οι 30 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ απευθύνουν ερωτήματα στους υπουργούς Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια:
– Πότε θα λειτουργήσει ένα σύγχρονο παρατηρητήριο τιμών, που να ενημερώνεται σε εβδομαδιαία βάση και να καλύπτει το σύνολο των βασικών δρομολογίων με διάρκεια άνω των δύο ωρών;
– Ποιες ενέργειες θα αναληφθούν για τον περιορισμό των διψήφιων ποσοστών αυξήσεων;
– Πώς θα διασφαλιστεί ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ολοκληρώνει τις έρευνες σε εύλογο χρονικό διάστημα;
– Για ποιο λόγο το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν επανέρχεται στις υπόλοιπες τέσσερις υποθέσεις που έχουν διαβιβαστεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά παραμένουν στάσιμες;