Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά στη διάρκεια έντονων κυμάτων καύσωνα, οι χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς καλούνται να αντιμετωπίσουν εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, με τον κλιματισμό – όπου λειτουργεί – να είναι συχνά ανεπαρκής τόσο στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ όσο και στους συρμούς του Μετρό.
Όπως αποδεικνύεται, ωστόσο, οι δυσκολίες αυτές δεν αφορούν μόνο το επιβατικό κοινό, αλλά και το προσωπικό των συγκοινωνιών. Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη περίπτωση οδηγού του ΗΣΑΠ, ο οποίος αισθάνθηκε αδιαθεσία την ώρα του δρομολογίου, καθώς το σύστημα κλιματισμού στην καμπίνα του είχε σταματήσει να λειτουργεί.
Παρά τις αρχικές πληροφορίες περί λιποθυμικού επεισοδίου, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ διευκρίνισε μέσω ανακοίνωσής της ότι επρόκειτο για περιστατικό αδιαθεσίας. Όπως αναφέρεται, η βλάβη στον κλιματισμό εκδηλώθηκε ενώ ο συρμός βρισκόταν ήδη σε κυκλοφορία και λειτουργούσε κανονικά από τις 5:30 το πρωί.
Όταν ο οδηγός διαπίστωσε το τεχνικό πρόβλημα, ειδοποίησε αμέσως και έλαβε εντολή να οδηγήσει τον συρμό στην τεχνικοεπισκευαστική βάση του Πειραιά. Κατά τη διαδρομή και συγκεκριμένα στον σταθμό Θησείο, ανέφερε στο Κέντρο Ελέγχου ότι δεν ένιωθε καλά. Ακολούθησαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες: κλήθηκε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και άλλος οδηγός ανέλαβε να μεταφέρει το τρένο στο αμαξοστάσιο. Ο εργαζόμενος έλαβε βοήθεια επί τόπου και, σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, αποχώρησε με δική του πρωτοβουλία χωρίς να ζητήσει μεταφορά σε νοσοκομείο.
Αντίδραση εργαζομένων – «Η ωμή αλήθεια»
Με σκληρή γλώσσα τοποθετήθηκαν τα Σωματεία Εργαζομένων και Ηλεκτροδηγών της ΣΤΑΣΥ, τονίζοντας ότι το περιστατικό αποτυπώνει «την ωμή αλήθεια» για την κατάσταση στο δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς. Όπως επισημαίνουν, η χρόνια απαξίωση έχει οδηγήσει σε οριακές συνθήκες, με λίγους συρμούς να κυκλοφορούν και συχνές δυσλειτουργίες σε κρίσιμες υποδομές, όπως τα συστήματα ψύξης.
«Η εξασφάλιση βασικών και στοιχειωδών συνθηκών για την ασφάλεια της εργασίας τίθεται υπό αμφισβήτηση. Παρά την έγκαιρη ενεργοποίηση του συστήματος ακινητοποίησης και την αποφυγή δυστυχήματος, το συμβάν αναδεικνύει τα προβλήματα που επικρατούν», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Σε καυστικό τόνο, οι εργαζόμενοι υπογραμμίζουν ότι στις καμπίνες όπου δεν υπάρχει κλιματισμός, η θερμική καταπόνηση είναι τέτοια που, όπως χαρακτηριστικά λένε, «πιο εύκολα μπορεί ο συνάδελφος να τηγανίσει αυγά στην κονσόλα χειρισμού, παρά να καθοδηγήσει το τρένο».
Η επίσημη θέση της ΣΤΑΣΥ
Απαντώντας στο περιστατικό, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ παραθέτει τα εξής:
– Η δυσλειτουργία στο σύστημα ψύξης της καμπίνας προέκυψε εν ώρα δρομολογίου, ενώ ο συρμός λειτουργούσε κανονικά από την αρχή της βάρδιας.
– Ο οδηγός ενημέρωσε για τη βλάβη και του δόθηκε εντολή απόσυρσης του συρμού στην τεχνική βάση Πειραιά.
– Στον σταθμό Θησείο, ο οδηγός δήλωσε αδιαθεσία. Ακολουθήθηκαν τα πρωτόκολλα: ειδοποιήθηκε το ΕΚΑΒ και η οδήγηση ανατέθηκε σε άλλο οδηγό.
– Ο εργαζόμενος έλαβε φροντίδα από το πλήρωμα του ΕΚΑΒ και επέλεξε να αποχωρήσει χωρίς διακομιδή.
– Κατά τις περιόδους με υψηλές θερμοκρασίες, η εταιρεία προβλέπει επιπλέον τέσσερις βάρδιες οδηγών, ώστε τα διαλείμματα κατά το διάστημα 12:00–18:00 να είναι πιο συχνά και η συνεχής οδήγηση να μην ξεπερνά τη μία ώρα.
– Η τεχνικοεπισκευαστική βάση Πειραιά παραμένει σε συνεχή λειτουργία, με το προσωπικό να εργάζεται κάτω από αντίξοες συνθήκες για την αποκατάσταση βλαβών. Στο πλαίσιο ενίσχυσης της βάσης, η ΣΤΑΣΥ ετοιμάζει προκήρυξη για την πρόσληψη 104 νέων τεχνικών.