Το Δίκτυο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Αριστεράς προχώρησε σε δριμύτατη κριτική προς την τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας, η οποία προβλέπει μείωση κατά 50% στα λιμενικά τέλη, με σκοπό –όπως αναφέρει η κυβέρνηση– τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Δικτύου, το μέτρο χαρακτηρίζεται ως παραπλανητικό, καθώς φέρεται να παρουσιάζεται ως φιλολαϊκή παρέμβαση, ενώ στην ουσία –όπως σημειώνεται– ενισχύει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και τους ιδιώτες διαχειριστές λιμανιών. Το Δίκτυο αναφέρει ότι η ρύθμιση προωθείται με επίκληση της νησιωτικότητας και κοινωνικής ευαισθησίας, αλλά στην πραγματικότητα λειτουργεί προς όφελος συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων, με τη συμμετοχή και του Πράσινου Ταμείου.
Όπως επισημαίνεται, η μείωση στην τιμή του εισιτηρίου για τον επιβάτη είναι πρακτικά αμελητέα, καθώς από τα 0,65 ευρώ που αντιστοιχούν στο λιμενικό τέλος, η μείωση μεταφράζεται σε μόλις 33 λεπτά. Επιπλέον, δεν υπάρχει καν εγγύηση ότι αυτή η ελάφρυνση θα περάσει στους επιβάτες, καθώς δεν προβλέπεται κάποιος σχετικός μηχανισμός ελέγχου ή υποχρέωσης.
Παράλληλα, γίνεται λόγος για απουσία στοιχειώδους τεκμηρίωσης της δαπάνης και καμία επίσημη εκτίμηση για το πώς θα αναπληρωθούν τα χαμένα έσοδα για το Δημόσιο και τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όπως σημειώνει η ανακοίνωση, επιβεβαιώνει ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει αποστείλει τα απαιτούμενα στοιχεία για να εκτιμηθεί ο δημοσιονομικός αντίκτυπος.
Το Δίκτυο τονίζει ότι δεν υπάρχει καμία υποχρέωση για μείωση των ναύλων και προειδοποιεί ότι, αντιθέτως, ενδέχεται να υπάρξει περαιτέρω αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Σύμφωνα με το ίδιο, το προτεινόμενο μέτρο αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση της έμμεσης επιδότησης των μεγάλων ακτοπλοϊκών ομίλων.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη χρήση του Πράσινου Ταμείου, το οποίο προβλέπεται να χρηματοδοτεί έργα λιμενικών υποδομών, ακόμη και σε λιμάνια υπό ιδιωτική εκμετάλλευση, όπως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Όπως καταγγέλλεται, πρόκειται για αλλοίωση του ρόλου του Ταμείου, που έχει ως αποστολή την ενίσχυση περιβαλλοντικών δράσεων και όχι τη στήριξη επενδυτών σε κερδοφόρους λιμένες.
Η τροπολογία, κατά την ανακοίνωση, διευρύνει τη δυνατότητα χρηματοδότησης για όλους τους φορείς διοίκησης λιμένων, δημόσιους και ιδιωτικούς, και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έργα όπως η ανέλκυση ναυαγίων, που έως τώρα ήταν ευθύνη των διαχειριστών. Κατά συνέπεια, γίνεται λόγος για στήριξη κολοσσών με χρήματα των φορολογουμένων.
Παράλληλα, διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για ενδεχόμενο παράνομης κρατικής ενίσχυσης, παρακάμπτοντας ευρωπαϊκούς και εθνικούς κανόνες περί ανταγωνισμού και επιδοτήσεων.
Το Δίκτυο ζητά την άμεση απόσυρση της τροπολογίας, την παροχή επίσημης ενημέρωσης για τα οικονομικά στοιχεία από το Υπουργείο Ναυτιλίας, τη διασφάλιση του ρόλου του Πράσινου Ταμείου και την καθιέρωση ρήτρας για ανάλογη μείωση των ναύλων πριν από κάθε μορφή οικονομικής ενίσχυσης.